Graiul cuvântului scris

Ce plăcut se simte cartea în mâna omului citind! Paginile ei mari şi mici adunate între coperți. Pentru o secundă, închizând ochii, îmi revin în piept sentimentul, emoţia de pe vremea când ţineam între degete cărțile noi aduse în biblioteca liceului: Enigma Otiliei, Mânăstirea din Parma, Mizerabilii… Nu e poveste nemuritoare care să fi scăpat de ochii mei avizi în timpul claselor primare!

Ce vremuri frumoase! Grija zilei era ca protagoniștii mei să se înțeleagă bine şi planurile să le reușească, armonia să îi unească. Abia așteptam să mă întorc în colțul meu de acasă, lângă geam, lumina naturală să bată pe literele adânc întipărite în pagini, iar eu să mă desfăt cu lumea din alte vremuri. Săraca mama, doar ea ştie cât seara târziu mă certa să las lanterna că-mi stric ochii cu oamenii mei din cărți.

Le eram martor, prietenă fidelă, însoțitoare pe drumurile vieţii, complice la poveștile de dragoste şi critic atent pentru acțiunile îndreptate cu mai puțină bunăvoință către alt personaj. Câte lecții şi povești de viaţă! Câte sfaturi indirect au ajuns în ungherele minţii mele! Câte emoţii mi-au făcut inima să bată primind Invitaţie la vals şi trăind Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război! Suferinţele tânărului Werther m-au făcut să lăcrimez în tăcere. Marile Speranţe s-au adunat între pagini proprii şi încă îşi continuă povestea, una care mai are încă, îmi doresc, multe căi de bătut, la rându-i, multe istorisiri de făcut şi, sperăm cu îndârjire, multe suflete de alinat.

Acum îmi trezesc neuronii cu sintagme pompoase, psihologice, științifice, în limba-mamă, dar şi-n ale altor neamuri şi popoare. Graiul poveştilor e-același. Şi scopul lor rămâne veşnic acela de-a-ţi atinge sufletul şi-a-ţi ascuţi mintea!

Nu te teme! Cuvintele pot doar s-aline! Şi dacă la-nceput te doare, citeşte mai departe atent, cuvântul scris, pe undeva, e înțelept, odată ce-ţi ajunge-n mână.

12654438_1007740759296795_8897885880851308136_n

Fragment despre Recompensa morală (Fericirea autentică, M. Seligman)

Leave a Reply

